INDLEDNING
Disse lejebetingelser dækker HSHP’s kunde og HSHP’s fælles interesser for at tilsikre en god samhandel. Lejebetingelserne skal sikre en generel forståelse for parternes indbyrdes ønsker og rettigheder, samt afspejle rammer og indhold af den service, som HSHP leverer i forbindelse med ethvert lejemål.
GENERELLE BETINGELSER
Såfremt andet ikke er skriftligt aftalt, finder nedenstående regler og den til enhver tid gældende prisliste anvendelse for ethvert lejemål, der aftales med HSHP A/S.
HSHP’s priser findes altid på hshp.dk. Prisen for ethvert lejemål gælder fra lejemålets indgåelse (første dags leje).
Transportpriser er altid opdateret på hshp.dk/transport og gælder for en ydelse på transporttidspunktet.
For alle lejemål gælder, at HSHP afregner 15% tillæg til risikodækning (se afsnit 5).
Lejen for lejemål med en løbetid på over 6 måneder kan af HSHP til enhver tid reguleres i forhold til udviklingen i nettoprisindekset, herunder i forhold til gældende prisliste. Ved regulering af prisen i forhold til nettoprisindekset sker dette ved at anvende udviklingen i nettoprisindekset fra samme måned året før og til tidspunktet for reguleringen, fx regulering baseret på udvikling i nettoprisindekset for perioden januar sidste år til januar i indeværende år eller tilsvarende.
Den, der rekvirerer ydelsen, betegnes i det følgende som lejer, og HSHP A/S som udlejer.
LEJEMÅLETS VARIGHED
Lejemålet tager sin begyndelse fra og med den dag, det lejede forlader udlejers plads og til og med den dag, det lejede bliver afmeldt til afhentning af udlejer, eller samme dag, lejer afleverer det lejede på udlejers plads (begge dage inklusive).
Den daglige lejeafgift beregnes for hele lejeperioden, uanset om det lejede materiel benyttes eller ej. Der regnes med 5 dages arbejdsuge á 7 ½ time, medmindre andet fremgår af prislisten.
Anvendes materiellet på lørdage og/eller søn- og helligdage, regnes disse for lejedage. I tilfælde af 2-holds skift beregnes lejeprisen med faktor 1.6, og ved 3-holds skift med faktor 2.0, dog undtaget generatorer, som beregnes på timetal.
Skurvogne, pavilloner, køreplader, gravekasser og containere beregnes altid som kalenderdage.
Al udlejning til private beregnes som kalenderdage.
LEJERS FORPLIGTELSER
Lejer er forpligtet til at håndtere det lejede materiel efter gældende forskrifter og sikkerhedsforanstaltninger. Materiellet må endvidere kun benyttes til det formål, som det er beregnet til.
Lejer er berettiget til at afhente og aflevere lejet materiel i en af udlejers afdelinger, hvor lejer har det fulde ansvar under såvel af- og pålæsning som under transporten.
Returnering kan ske til en anden afdeling end den, der udleverede materiellet (gælder kun Rental materiel). Hvis du som kunde er i tvivl, opfordrer vi til, at du kontakter nærmeste afdeling for nærmere afklaring.
Lejer er forpligtet til at reklamere den første lejedag i tilfælde af fejl og mangler ved det lejede. Efterfølgende reklamationer har således ingen retsvirkning. Opstår der sidenhen defekt eller manglende funktionsduelighed, opfordres lejer til at kontakte nærmeste afdeling for hjælp og rådgivning.
Lejer må ikke lade udføre reparationer eller forandringer på materiellet. Eventuelle reparationer i lejeperioden må således alene udføres af udlejer eller en af udlejer anvist reparatør. Lejer er erstatningsansvarlig for eventuelle skader, som materiellet bliver påført ved reparationsarbejder i strid med det ovenfor anførte. Udlejer hæfter ikke for reparationer, som lejer desuagtet har ladet foretage.
Lejer er i lejeperioden forpligtet til at foretage sikkerhedsmæssig kontrol og driftsmæssig daglig vedligeholdelse af materiellet, herunder kontrol af væskestand, opladning af batterier, løbende rengøring osv. Herudover er lejer ansvarlig for, at materiellet overholder nødvendige services. Dette sker ved kontakt med oplysning om servicebehov til nærmeste HSHP-afdeling. Hvis udlejer konstaterer misligholdelse på materiellet grundet manglende vedligeholdelse, vil lejer blive gjort ansvarlig.
Hvis det lejede materiel skal have udført årlig inspektion, skal lejer give adgang til det lejede materiel og/eller give tilladelse til, at HSHP ombytter materiellet.
Udlån eller fremleje til tredjemand må ikke finde sted uden udlejers skriftlige samtykke. Ligeledes må materiellet ikke flyttes til en anden arbejdsplads end den, der er anført på lejesedlen, uden udlejers skriftlige samtykke.
Lejer må under ingen omstændigheder – uden udlejers skriftlige samtykke – lade materiellet forlade Danmark.
Lejer er forpligtet til at aflevere det lejede materiel ved lejeforholdets ophør i rengjort og samme stand som ved modtagelsen, hvilket vil sige uden skader, fejl og/eller mangler. Skulle der ved materiellets hjemkomst være skader, fejl og/eller mangler, er lejer forpligtet til at afholde udgiften til udbedring heraf.
Lejer er forpligtet til at betale eventuel udbedring og skadesomkostninger til materiellets nyværdi, uanset slid eller brugstid, og lejemålets varighed giver ikke anledning til prisafslag for skadesudbedring.
Lejer afholder alle udgifter til materiellets montering, demontering og betjening samt alle udgifter til brændstof, smøring, elektricitet og lignende.
Eventuelle manglende eller ødelagte dele, værktøj, betjeningsgreb, støtteplader, elkabler, nøgler osv. erstattes af lejer til nypris, således at lejer erstatter HSHP’s faktiske omkostninger til indkøb af erstatningsudstyr uden hensyntagen til/fradrag for forbedring.
Lejer påtager sig i lejeperioden enhver risiko og ansvar i forbindelse med materiellets benyttelse, herunder skader på personer, ting eller materiel. Uanset skader, der måtte ske som følge af forkerte vægtangivelser, urigtige oplysninger om underlagets bæreevne, forkerte og/eller mangelfulde beskrivelser af forholdene på arbejdspladsen og/eller andre forhold, hvorunder materiellet skal anvendes, samt skader som følge af forkert eller mangelfuld betjening af materiellet. Lejer bærer til enhver tid også ved kørsel af materiellet risikoen for skader på overfladebelægninger, tilkørselsveje, installationer under belægninger og veje samt lignende. Lejer er ikke berettiget til at kræve erstatning for tab opstået i forbindelse med brug af materiellet, herunder driftstab og tabt avance. Enhver omkostning i tilfælde af arbejdsstandsning på grund af fejl på eller havari af materiellet er således udlejer uvedkommende.
Udlejer er ikke ansvarlig for tab opstået i anledning af Force Majeure, jf. pkt. 9 nedenfor.
Udlejer er uden ansvar for driftstab, avancetab, tidstab, tab af goodwill eller andre indirekte tab ved det leverede materiel – uanset om der er tale om mangler eller tilsvarende.
UDLEJERS FORPLIGTELSER
Udlejer er forpligtiget til at aflevere materiellet ved lejeforholdets start i rengjort, driftsklar og lovpligtig stand. Udlejer har til enhver tid ret til at få adgang til inspektion af det lejede materiel.
Udlejer foretager eftersyn (modtagelsesproceduren) af materiellet inden for rimelig tid efter, at dette er returneret til udlejers plads.
Modtagelsesproceduren forpligter udlejer til at foretage en fuld gennemgang, test, vask, opladning og afprøvning, uanset om lejer har returneret materiellet i rengjort stand.
Udlejer sender opkrævning for rengøring/klargøring, tankning og opladning samt eventuel udbedring af skader og mangler ved materiellets returnering i form af en faktura med omkostninger for udbedring. Lejer kan til enhver tid bede om dokumentation/specifikation for den pågældende udbedring.
BETALING FOR RISIKOTILLÆG OG RISIKOPRÆMIENS DÆKNING
For alle lejemål gælder, at HSHP afregner 15% tillæg til risikodækning.
Tegning af risikotillæg er obligatorisk og kan ikke afviges eller forhandles. Risikotillægget sikrer lejer for udefrakommende skader (se afsnit 5a, 5b, 5c, 5d) og tjener til formål at sikre lejer.
Risikotillægget sikrer ikke lejer i tilfælde af forkert brug eller mangelfuld service- og vedligeholdelse. Ligeledes sikrer risikotillægget ikke imod skader påført under brug af materiellet. Ved hændelser, som dækkes af risikodækning, gælder udregning af selvrisiko jf. afsnit 6.
5a. RISIKO OG ANSVAR – SKURVOGNE, PAVILLONER OG CONTAINERE
Udlejer holder i udlejningsperioden det lejede materiel behørigt forsikret mod brandskader.
Ved leje af skurvogne, pavilloner og containere dækker risikotillægget alene betaling for hændelige brandskader, jf. pkt. 6. Lejer er ansvarlig for alle øvrige skader, inklusive tyveri og hærværk, og hæfter fuldt for de omkostninger, udlejer måtte få i forbindelse hermed.
Udlejer bærer risikoen for skader forvoldt af produktet (produktansvar).
Ved tyveri eller totalskade bliver tabet beregnet svarende til nyværdi indtil 1 år efter materiellets anskaffelse. Er materiellet over 1 år, bliver tabet beregnet efter dagsværdi.
Lejer hæfter fuldt ud for skader på materiellet som følge af lejers grove uagtsomhed, forsæt eller misligholdelse af forpligtelser i henhold til disse betingelser.
5b. RISIKO OG ANSVAR FOR RENTAL OG ACCESS MATERIEL
På kørende materiel bærer udlejer risikoen for tings- og personskader forvoldt på færdselslovens område (motoransvar) samt skader forvoldt af produktet (produktansvarsskader).
Ved tyveri og totalskade bliver tabet beregnet svarende til nyværdi indtil 1 år efter materiellets anskaffelse. Er materiellet over 1 år, bliver tabet beregnet efter dagsværdi.
Lejer hæfter fuldt ud for skader forvoldt som følge af lejers grove uagtsomhed, forsæt eller misligholdelse af forpligtelser i henhold til disse betingelser. Fejlanvendelse eller misvedligeholdelse giver således ikke lejer ret til krav om forsikringsdækning af det lejede.
5c. RISIKO OG ANSVAR – LEJERS FORPLIGTELSER
Tyveri og hærværk og anden kriminalitet på det lejede skal meddeles HSHP og politi indenfor 24
timer efter hændelsen. Lejer skal sørge for at politirapport bliver sendt til HSHP.
Øvrige skader, som ikke skyldes lejers grove uagtsomhed på det lejede, skal ligeledes meddeles
HSHP indenfor 24 timer fra skaden er eller burde have været opdaget. Lejer har pligt til at udfylde
en skadesanmeldelse, som indeholder oplysninger om skadedato, skadested og årsag til skadens
opståen. Meddeles det ikke HSHP rettidigt, faktureres skader og tyveri fuldt ud. Alle meddelelser
vedrørende skader på eller tyveri af det lejede skal rettes til afdelingen, hvor lejer har lejet
materiellet hos HSHP. Se afdelinger og telefonnumre på bagsiden af kataloget eller på
www.hshp.dk
I tilfælde af graffiti el.l. på materiel, skure eller containere betegnes det ikke som kriminalitet
dækket af risikotillæg, og omkostningerne til afrensning betales af lejer ved returnering, jf. afsnit 4
Efter afmelding af lejemateriel til HSHP’s afhentning hæfter lejer for materiellet i indtil 24 timer,
med mindre andet er aftalt ved afmeldingstidspunktet.
5d. FORSIKRING TEGNET AF LEJER
Det risikotillæg, HSHP opkræver, kan efter nærmere aftale med HSHP reduceres eller bortfalde,
såfremt lejer kan dokumentere at have tegnet forsikring på indlejet materiel, tilsvarende HSHP’s
forsikring. Lejer skal kunne dokumentere, at forsikringen er i kraft, og præmien er betalt. Lejer
er under alle omstændigheder forpligtet til at have tegnet erhvervsansvarsforsikring og
arbejdsskadeforsikring.
Det er lejers ansvar, at HSHP holdes opdateret på lejers forsikring, og lejer forpligter sig til at
sende årlig opdatering/bekræftelse på forsikring til businesssupport@hshp.dk. I tilfælde af lejers
manglende opdatering på tegning af forsikring, bortfalder lejers ret til afslag i risikotillæg.
SELVRISIKO
For alle dækningsberettigede skader (brand) på skurvogne, pavilloner og containere bærer
lejeren en selvrisiko på kr. 20.000. Selvrisikoen gælder alene ved hændelige brandskader. Tab på
øvrige skader, tyveri, hærværk m.v. skal betales fuldt ud af lejer, dog kan beløbet på disse skader
aldrig overstige kr. 20.000,-
Ved skader på øvrigt materiel som følge af hærværk, brand, tyveri m.v. betaler lejer en selvrisiko
jf. nedenstående tabel beregnet efter det konstaterede tab pr. enhed pr. skade
For alle kaskoskader samt skader forvoldt på færdselslovens område (motoransvar) bærer
lejer en selvrisiko.
Selvrisiko ved motoransvar er kr. 10.000.
Pr. skade, totalskade og tyveri af materiel bliver selvrisikoen beregnet af værdien på det
konstaterede tab jf. nedenstående tabel.
For småt materiel, håndværktøj og køreplader
kr. 0 – 15.000 kr. 2.000,-
For øvrigt materiel
kr. 0 – 75.000 kr. 8.000,-
kr. 75.001 – 150.000 kr. 12.000,-
kr. 150.001 – 250.000 kr. 18.000,-
kr. 250.001 – 400.000 kr. 22.000,-
kr. 400.001 – 600.000 kr. 27.000,-
kr. 600.001 – 800.000 kr. 38.000,-
kr. 800.001 – kr. 49.000,-
PRISER OG BETALINGSBETINGELSER
Samtlige oplyste priser er ekskl. moms.
Lejer afholder alle udgifter til materiellets montering, demontering, afhentning, returnering og betjening samt alle udgifter til brændstof, opladning, smøring, elektricitet, forbrugsafgifter m.v.
Ved materiellets hjemkomst opfyldes det med brændstof, olier og smøremidler, oplades samt rengøres m.v. for lejers regning.
Risikotillæg vil blive beregnet i henhold til den til enhver tid gældende pris, som findes på HSHPs hjemmeside.
Benytter lejer den vagtordning, som udlejer har stillet til rådighed, vil dette blive afregnet efter den til enhver tid gældende prisliste.
Udlejer beregner en måneds depositum samt en måneds leje forud ved udlejning af skurvogne, pavilloner og containere. Depositum faktureres sammen med første lejefaktura, såfremt lejer er privatkunde eller nyoprettet kontokunde uden tidligere lejerhistorik.
Udlejers betalingsbetingelser er i udgangspunktet netto kontant, medmindre der er indgået en særskilt skriftlig aftale med udlejer.
I tilfælde af for sen betaling beregner udlejer rente pr. påbegyndt måned med 2 %.
Udlejer beregner endvidere et rykkergebyr, som pt. udgør mindst kr. 100,- pr. fremsendt rykker. Endvidere opkræves et gebyr på mindst kr. 250,-, såfremt udlejer overdrager sagen til advokat med anmodning om, at tilgodehavende sendes til inkasso.
Eventuelle uoverensstemmelser/tvister mellem lejer og udlejer eller eventuelle modkrav fra lejeres side berettiger ikke lejer til at undlade rettidig betaling af fakturerede beløb.
Hvis lejer gør opmærksom på uoverensstemmelse imellem lejers forventning til pris og udlejers fremsendelse af faktura, giver det ikke lejer ret til tilbageholdelse af betaling i forhold til udlejer.
Ved mangelfuld betaling for leje har udlejer ret til at afhente det lejede materiel på lejers regning.
TRANSPORT, LEVERING OG AFHENTNING
Udlejers transportpriser er beregnet ud fra, at kørslen kan foregå uhindret, på et stabilt, kørefast og jævnt underlag, hvor der ikke skal anvendes mobilkran, køreplader eller lignende. Hvis dette ikke er muligt, må lejer påregne et tillæg til transportprisen.
Transportudgiften sker for lejers regning og bliver beregnet efter gældende takster, som udleveres på forlangende af udlejer, eller tilbud.
Lejer afregner transportprisen som gældende fra nærmeste afdeling ud fra princippet om:
Rental materiel, nærmeste Rental afdeling
ACCESS materiel, nærmeste ACCESS afdeling
Moduler, letvogne og container, nærmeste Modul afdeling
For overblik over nærmeste Rental, ACCESS og Modul afdeling, se HSHPs hjemmeside.
Lejer bør være opmærksom på politiets krav om, at lejer sørger for afspærring af offentligt gadeareal senest 48 timer før opstilling af materiel. Udlejer påtager sig intet ansvar for eventuelle ekstra omkostninger, som kan opstå som følge af parkerede biler eller lignende på det afspærrede område. Hvis der i den forbindelse afkræves en p-afgift, viderefaktureres denne til lejer med et tillæg på 10% af den faktiske opkrævede afgift.
Når materiellet leveres til aftalt tid, og der af årsager, som ikke skyldes udlejer, opstår ventetid inden aflæsning kan finde sted, vil denne ventetid blive faktureret til lejer.
I ØVRIGT
I tilfælde af misligholdelse af det lejede materiel, anden overtrædelse af nærværende “Gældende lejebetingelser” fra lejers side samt manglende betaling, er udlejer berettiget til – for lejers regning – at hjemtage det lejede uden forudgående varsel.
Eventuelle rabatter af enhver art ydes kun på betingelse af rettidig betaling.
Lejer erstatter udlejers tab i henhold til Dansk ret.
FORCE MAJEURE
Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed for udlejer og lejer, når de indtræffer efter lejeaftalens indgåelse og forhindrer dens opfyldelse inden for rimelig tid: arbejdskonflikter, strejker, lockout og enhver anden omstændighed, som udlejer og lejer ikke har været herre over, såsom regeringsforanstaltninger, sabotagehandlinger, beslaglæggelse, valutarestriktioner, naturkatastrofer, epidemier, herunder pandemier erklæret af WHO, brand, krig, oprør og uroligheder, maskinsammenbrud, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, svigtende tilførsel af råvarer, mangler ved leverancer fra underleverandører eller forsinkelse med leverance som skyldes nogle af de i dette afsnit nævnte omstændigheder.
Såfremt udlejer eller lejer vil påberåbe sig denne bestemmelse, skal den anden part underrettes herom skriftligt og uden ophold og med angivelse af årsag til påberåbelsen.
LOVVALG OG VÆRNETING
Lejeforholdet er omfattet af Dansk ret, og værnetinget er Retten i Herning
ÆNDRINGER
Udlejer forbeholder sig ret til at ændre nærværende “Gældende lejebetingelser” uden varsel. Lejebetingelser på www.hshp.dk går forud for alle trykte lejebetingelser. Nyeste opdatering af lejebetingelser, priser og øvrige vilkår vil altid være tilgængelige på udlejers hjemmeside.
EVENTS OG ARRANGEMENTER – BENYTTELSE AF MATERIEL.
Lejer er forpligtet til over for udlejer at oplyse, hvad materiellet skal anvendes til.
Lejer må ikke under nogen omstændigheder give tilladelse til, at personale, tredjemand eller
andre personer under 18 år gives adgang til at benytte, prøve eller på anden måde have kontakt
med materiellet.
Det er lejer, der bærer ansvaret for at holde behørigt opsyn med materiellet og dermed sikre, at
personer under 18 år ikke uberettiget skaffer sig selv adgang til materiellet. Ved overtrædelse af
ovennævnte er det alene lejer, der bærer ansvaret for person- og tingsskade samt driftstab. I det omfang at der i denne anledning rejses krav overfor udlejer, er lejer forpligtet til at friholde udlejer herfor.